Home > Blogs > Stress verminderen met mindfulness

Stress verminderen met mindfulness

In de dolle draaimolen van het dagelijks leven is het soms moeilijk om een moment van rust te vinden. Toch ligt in deze rust een krachtig wapen tegen stress en burn-out. Mindfulness klinkt in de basis misschien wat zweverig, maar het is verrassend effectief en gaat je helpen om de stormen van het leven met een kalme geest te trotseren.

mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness draait om het hier en nu. Het leert je om met een vriendelijke aandacht in het moment te leven, zonder oordeel. Hierdoor:

  • Leer je automatische reacties op stress herkennen.
  • Creëer je ruimte tussen jezelf en je reacties, waardoor je bewuster keuzes maakt.
  • Leer je jezelf beter kennen, inclusief je stresssignalen.

Waarom mindfulness helpt om stress te voorkomen

Het beoefenen van mindfulness gaat je helpen om van een chaotische geest een meer kalme geest te creëren. Een paar eenvoudige ademhalingsoefeningen of een dagelijkse meditatie gaat al flink zoden aan de dijk zetten. En het mooie is dat je geen speciale uitrusting of veel tijd nodig hebt. Een paar minuten per dag mediteren maakt al een groot verschil.

Mindfulness en de accupressuurmat

Mindfulness helpt dus om je mentaal te ontspannen, maar soms heeft je lichaam ook wat zachte, liefdevolle zorg nodig. Dit is dan ook precies waar de accupressuurmat om de hoek komt kijken. Door op een accupressuurmat te liggen terwijl je je mindfulness-oefeningen doet, kun je:

  • Spanningen in je spieren loslaten: Het leven is soms stressvol. Deze stress slaat zich vaak op in je spieren, met name in je rug, schouders en nek. Een accupressuurmat heeft duizenden kleine punten die zachtjes in je huid drukken. Het levert een vorm van zelfmassage op die helpt om spierspanning te verminderen.
  • De doorbloeding stimuleren: De kleine drukpunten van de accupressuurmat stimuleren ook je bloedsomloop. Een verbeterde bloedcirculatie transporteert zuurstof en voedingsstoffen effectiever naar je spieren en weefsels, wat helpt bij het herstel en het verminderen van spierpijn.
  • Een dieper niveau van ontspanning bereiken: Wanneer je lichaam zich begint te ontspannen op de accupressuurmat, vind je het misschien makkelijker om je geest te kalmeren. De combinatie van de fysieke ontspanning van de mat en de mentale ontspanning van mindfulness leidt tot een dieper niveau van rust en kalmte teweegbrengen.

Mindfulness is een prachtig geschenk aan jezelf in een wereld die nooit lijkt stil te staan. Gecombineerd met de fysieke ontspanning die een accupressuurmat biedt, heb je een krachtige duo in handen om stress te bestrijden en een burn-out op afstand te houden. Probeer het eens uit!