Home > Blogs > Omgaan met ADD | 6 tips

Omgaan met ADD | 6 tips

ADD is een aandachtstekortstoornis. Kenmerken zoals een slechte concentratie, een vertraagde informatieverwerking en snel overprikkeld zijn zorgen voor vele obstakels in het dagelijks leven. Leven met ADD is een uitdaging, maar met een aantal praktische tips kan je het voor jezelf iets meer onder controle krijgen.

add-tips

Werk met lijstjes

Het kan lastig zijn om alles te onthouden wat je nog moet doen. Of het nu taken zijn, de boodschappen die je moet halen of dingen die je moet onthouden. Verwacht niet van jezelf – en je brein – dat je dit zonder lijstje moet doen. Lijstjes helpen niet alleen voor orde, het brengt ook rust in je hoofd. Boodschappen doen met een lijstje zal aanzienlijk sneller gaan en je zal minder snel vergeten wat je die dag allemaal zou doen.

Rust en regelmaat

Chaos in je hoofd brengt chaos in je leven, of is het juist andersom? Door te werken met vaste punten op een dag, zoals eetmomenten en bepaalde routines, is het makkelijker om vlekkeloos door de dag te komen. Onrust betekent overprikkeling en geen regelmaat zorgt ervoor dat je concentratie nog slechter wordt. Een leven met rust en regelmaat hoeft niet direct saai te zijn, het kan je wel net de handvaten bieden die jij nodig hebt.

Maak het leuk

Oké, ook jij moet weleens opruimen of andere huishoudelijke taken volbrengen. Misschien heb je bepaalde deadlines te halen voor school of werk. In ieder geval, het zijn niet je meest favoriete klussen en daarbij werkt je slechte concentratie ook niet echt mee. Ga schoonmaken met je favoriete muziek op, neem ieder halfuur een pauze van 5 minuten of beloon jezelf nadat je een taak hebt volbracht.

Maak het kleiner

Voelt het voor jou als een onmogelijke klus om in één keer het hele huis op te ruimen? Breek het op. Doe één kamer per dag. Als je een taak niet af krijgt voelt dat vaak als falen. Om dat gevoel te vermijden, kan je beter de taak aanpassen op wat jouw mogelijkheden zijn. Je kan evengoed een vinkje zetten op je to do-list en je motivatie keldert niet direct naar beneden.

Focus je op het positieve

Bij veel ‘labels’ ligt de focus op de negatieve kenmerken, zo ook bij ADD. Maar wist je dat mensen met ADD juist heel veel positieve kenmerken en eigenschappen hebben? Zo zijn ze empathisch, creatief en innovatief. Door dingen positief te benaderen blijft je zelfvertrouwen hoger, is er minder kans op sombere gevoelens en ben je ook minder snel overprikkeld. 

Vraag hulp

De maatschappij waar we in leven is niet ingericht op mensen met ADD of een andere ‘stoornis’. Het zal dus regelmatig voorkomen dat je te maken hebt met de nodige uitdagingen en problemen. Schaam je hier niet voor, maar vraag hulp aan de mensen om je heen. Vertel ze waar je moeite mee hebt en maak gebruik van hun kracht. Samen maken we de wereld een stukje mooier.

Wil je meer eten over wat je zelf kunt doen om beter om te gaan met ADD?

Het wetenschappelijk onderbouwde stappenplan om op natuurlijke wijze ADHD-symptomen bij volwassenen en kinderen te verminderen met behulp van voeding en leefstijl.

  • Gebaseerd op 1000+ wetenschappelijke studies
  • Geschreven door een biobased chemicus
  • Praktische informatie & gemakkelijk toepasbaar
  • Veilige methode voor jong en oud

Bekijk hier meer over het e-book  ” ADD Stappenplan ”

 > Vind een professional op het gebied van ADD