Bijna dagelijks ontmoet ik mensen die het nog niet zo gemakkelijk vinden om feedback te geven of te ontvangen.
Feedback krijgen wordt vaak opgevat als ‘kritiek’, wat mensen uitnodigt om defensief te reageren, alsof ze worden aangevallen. En het geven van feedback, wordt vaak heel vakkundig vermeden, omdat veel mensen conflict vermijdend gedrag vertonen en graag aardig gevonden willen worden.
En toch, als we eens zouden inzoomen op feedback, kunnen we toch heel duidelijk het belang van feedback ondervinden. Feedback zorgt ervoor dat we ons kunnen uitspreken, dat we iemand kunnen laten weten hoe we ons ergens over voelen én zal uiteindelijk leiden tot betere samenwerking en resultaten.
Wat is feedback nou eigenlijk?
Feedback is een manier om te investeren in de relatie tot een ander én, wellicht nog wel belangrijker, met jezelf. Hier hoeven we geen onderscheid in te maken tussen werk en privé. Hoewel de term ‘feedback’ vaak een werk gerelateerde betekenis heeft, is ’t ook super ondersteunend om in je (liefdes)relatie(s) toe te passen.
En hoe geef je dan effectief feedback?
Het eerste wat hierover te leren valt, is de bewustwording: waar gaat feedback over? Over wie zegt het iets? Als ik feedback geef aan een ander, zegt wat ik heb te zeggen dan iets over hoe die ander zich gedraagt? Of wat hij of zij “fout” heeft gedaan?
Nee, in de basis gaat feedback altijd over degene die feedback geeft. Dat is een belangrijke bewustwording. Oftewel; ik vertel jou, hoe ik naar de wereld kijk. Dit gegeven maakt dat wat ik te zeggen heb niet waar of onwaar is, slechts hoe ik het zie. Het gaat dus niet over wat de ander doet of heeft gedaan. Kortom: alles wat ik over een ander te zeggen heb, gaat over mij!
Dit roept vaak de volgende vraag op: als het toch alleen over mij gaat, waarom zou ik dan de moeite nemen om feedback te geven?
Mooie vraag en simpel te beantwoorden. Wanneer iets je raakt, is het handig je erover uit te spreken. Namelijk: gevoelens verwoorden maakt je vrij. Wanneer gevoelens niet worden uitgesproken, worden ze onderdrukt en zoeken ze een andere weg naar buiten. Dit kan zich uiten in opgekropte woede, ingehouden frustraties of zelfs fysieke klachten.
In de basis wil een gevoel alleen even gevoeld worden, zodat het opgelost kan worden. Het is niet voor niks dat mensen opluchting voelen nadat ze zich hebben uitgesproken over wat ze dwars zit. Niet omdat het probleem dan direct de wereld uit is, en wel omdat er ruimte is gekomen om woorden te geven aan de gevoelens.
De voornaamste reden om feedback te geven, is dat je je weer goed voelt. Het heeft echter nog meer voordelen. Het komt vaak voor dat degene aan wie je feedback geeft, geen idee heeft dat je ergens mee rond loopt. Je investeert dus op die manier in je relatie tot die persoon door je uit te spreken. De meeste mensen hebben meestal geen idee wat ze precies deden wat jou raakte. Zo krijgen zij dus ook inzicht in wat ze aan het doen zijn en soms, als je een open houding aanneemt bij het geven van feedback, geef je jezelf een prachtige leerervaring. De ander de gelegenheid krijgt om uit te leggen hoe ’t komt dat ze dingen op een bepaalde manier doen wat jou een nieuw perspectief kan bieden.
Dus om effectief feedback te geven een aantal eenvoudige uitgangspunten:
– Alles wat ik over een ander zeg, gaat over mij;
– Alles wat een ander over mij zegt, gaat over de ander;
– Wanneer je feedback geeft, vertel het dan vanuit jouw perspectief;
– Geef je feedback met een open houding, zodat je jezelf ook de gelegenheid geeft iets van de situatie te leren.
Hiermee wordt het een stuk eenvoudiger om zowel feedback te geven als te ontvangen en verbetert je relatie tot de ander.
Wil je hier meer over weten? Of heb je een casus die je met mij wil bespreken? Neem dan contact met me op!
Dit is een bijdrage van Theo Steneker van Limitless Training & Coaching