In gesprek met… Marieke Pepping-Dames

MariekeĀ Pepping-Dames is een coach die nog steeds geniet van bijscholing om de reden van gedrag en gezondheidsklachten nog beter te begrijpen. Ze heeft na 25 jaar ervaring in het basisonderwijs haar eigen praktijk opgericht. Met veel persoonlijke aandacht begeleidt ze al meer dan 15 jaar kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen met psychosociaal en emotionele problemen die zich ook fysiek kunnen uiten. Jezelf dan weer in balans kunnen brengen levert de veerkracht die je nodig hebt om door het leven heen te groeien.Ā Ā 

Wat was voor jou de aanleiding om Praktijk De Wijde Blik op te richten?Ā 

Naast voor de klas te hebben gestaan heb ik ook de begeleiding op het sociaalemotionele vlak gedaan. Van individuele rugzak leerlingbegeleiding tot het geven van faalangstreductie training en speelpraatgroep. Leerprestaties en het plezier ervaren namen zichtbaar toe. Toen daar in 2009 geen ruimte meer voor was, had de term hoog sensitiviteit nog weinig bekendheid in het onderwijs.   

Daarom ben ik een eigen praktijk gestart om de tijd en aandacht te kunnen geven die kinderen nodig hebben om weer met plezier naar school te gaan. Om kennis en vaardigheden aan te reiken om beter te leren omgaan met prikkelverwerking, grenzen of het verwerken van emoties. Een positiever zelfbeeld, meer zelfvertrouwen, minder buikpijn, beter kunnen slapen, het heeft allemaal invloed op onze stemming en gezondheid. Later zijn er ook volwassenen als cliĆ«nten bij gekomen. Het begon met de ouders van de cliĆ«ntjes ĆØn omdat ik naast de coaching ook 10 jaar als Bloesemremedie en NEI-therapeut heb gewerkt.   

Kun je een voorbeeld geven van een succesvolle case waarbij iemand zijn/haar zelfvertrouwen heeft teruggevonden?Ā Ā 

Onlangs mocht ik een kind uit groep 8 begeleiden. Het schoolkamp en de afscheidsmusical waren grote bergen waar ze tegen opzag. Beide werden succeservaringen. Stralend en zelfverzekerder sloot ze haar basisschool af.Ā Ā 

Wat houdt de cursus ‘Verder samen op weg’ in en wat maakt deze cursus uniek voor (jong)volwassenen?

Ervaringen opgedaan in onze vroege kinderjaren bepalen voor een groot deel hoe wij ons nu gedragen. Ons brein en zenuwstelsel waren na de geboorte nog volop in ontwikkeling. Daardoor begrepen we niet altijd wat er gebeurde of werd er niet voldoende ervaren waar we behoefte aan hadden om ons veilig en geliefd te voelen. Die herinneringen die voor ieder van ons uniek zijn, liggen in ons lichaam opgeslagen en schrijven we toe aan ons innerlijk kind.   

Door gesprekken, oefeningen en visualisaties werken we aan het ontstressen, geruststellen van je lichaam en het kalmeren van je zenuwstelsel. Je hoeft niet meer als een stokpaardje te reageren met zintuigen die op scherp staan om constant je wereld te scannen of het wel okĆ© is. Je leert met ā€˜andere’ ogen kijken, waardoor ook je innerlijke plaatje verandert. Je innerlijk kind;Ā je kleine ikĀ zal zich weer veilig en geborgen gaan voelen, omdat jij het door zelfzorg leert te geven wat het ook nu nog nodig heeft. Zo ontdek je de innerlijke kracht van de samenwerking tussen jeĀ kleine ikĀ en jeĀ grote ik.Ā In het vervolg zijn zeĀ elkaars steun en gaan in harmonieĀ verder samen op wegĀ om elkaar te versterken, te inspireren en balanceren. Zelfkennis en compassie helpen ook om met mededogen, geduld en begrip je medemens gemakkelijker in zijn waarde te kunnen laten. En dat maakt niet alleen jouw wereld een beetje mooier.

marieke-pepping-praktijk-de-wijde-blik

Welke techniek(en) gebruik je om stress en faalangst bij cliƫnten te verminderen?

Dat hangt vooral van de leeftijd en de behoefte van de cliĆ«nt af. Bij kinderen gebruik ik spelletjes die bijvoorbeeld meer lichaamsbewustzijn geven, of helpen om een nieuwe vaardigheid te oefenen. Helende verhaaltjes; droomreisjes zijn fijn om op een ontspannende manier informatie tot je te nemen. Met de Matrixmethode vervang je op een simpele manier een vervelend gevoel in wat je nodig hebt of maakt je volle hoofd weer leeg. Eenmaal geleerd, een geweldige tool die je altijd en overal in kunt zetten. De ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, gespeelde situaties en visualisaties zijn niet aan leeftijd gebonden, maar wel aangepast aan de leeftijd en behoefte van de cliĆ«nt. Ook met volwassenen kan ik gaan tekenen om bijvoorbeeld emoties te verwerken en ondertussen te bespreken wat je dwars zit of over hoe het anders kan.   

Voor het intuïtief leren kiezen, gebruik ik onder andere stemvorken die een ontspannende uitwerking hebben. Etherische oliën kunnen op verschillende manieren ingezet worden. Door een geurrollertje met etherische olie over bijvoorbeeld je polsen te rollen voor het slapen gaan, kun je je slaapkwaliteit verbeteren, dat kan ook door aan een inhaler te ruiken.                                                                                                                                                                  

Genoeg materiaal en een scala aan mogelijkheden die nooit vooraf vaststaan, omdat iedereen verschillend is.  

Wat zijn de belangrijkste signalen van overprikkeling en stress die je herkent bij je cliƫnten?

Kinderen zie ik vaak de eerste keer met bleke snoetjes en rode oren binnenkomen. De blik in hun ogen vertelt iets over stress beleving. De lichtjes; de twinkel in hun ogen kan zelfs weg lijken te zijn. Ze zijn vaak onrustig, druk of juist vermoeid, stil en teruggetrokken. Je ziet aan hun hele doen en laten dat ze niet goed in hun vel; in hun lichaam zitten.   

Uit hun verhalen hoor ik regelmatig dat ze het bijvoorbeeld lastig vinden om met boosheid en teleurstelling om te gaan. Soms benoemen ze zelf, of hun ouders dat ze een kort lontje hebben. Nadenken en concentreren lukt vaak niet goed meer. Ze klagen over het vele moeten doen! Terwijl er niets meer bij kan om te onthouden, omdat het zo vol is in hun hoofd. Op school en vaak thuis gaat het niet zoals ze zouden willen en het kost veel inspanning om het leuk te houden voor iedereen. Vaak leveren vriendschappen en samenspelen teleurstellende ervaringen op waardoor ze zich onbegrepen voelen of erger. Kiezen vinden ze lastig, net zoals grenzen aangeven en respecteren. En met al die klachten neemt mijn drive toe om ervoor te zorgen dat zelfs die eerste keer dat ik ze zie, ze weer met kleur op hun wangen en zonder rode oren de deur uitgaan. Dat is ook precies de eerste verandering die ouders opvalt.   

Volwassenen vertonen soortgelijke klachten en kunnen ze specifieker omschrijven. Vermoeidheid, een vol hoofd, somberheid, concentratieproblemen, een hoge werkdruk en volle agenda worden daar vaak genoemd. Vaak herkennen ze een groot verantwoordelijkheidsgevoel, hoge eisen die ze aan zichzelf stellen, perfectionisme of moeilijk nee zeggen kunnen zeggen. Nu nog tijd vrijmaken om daarmee op een gezonde manier te leren om te gaan.  Ā 

Deel dit artikel:

Lees meer in deze categorie

Wie ben ik Bianca Blaauw – Blaauw Licht Coaching Ervaringsdeskundig coach bij…

Steeds meer werknemers worstelen met stress, burn-out en angst op de werkvloer,…

Trauma kan diep ingrijpen in het dagelijks leven en leiden tot langdurige…

Let op! Je bent niet vindbaar voor anderen

Je hebt momenteel een gratis account dat niet vindbaar is in de filters. Upgrade nu om zichtbaar te worden!

Dankjewel!

Het e-book '14 gouden tips, kom sterker uit een burn-out' staat voor je klaar