Home > Blogs > Stilstaan bij jezelf als sleutel tot veerkracht, zelfvertrouwen en welzijn

Stilstaan bij jezelf als sleutel tot veerkracht, zelfvertrouwen en welzijn

In de hectische wereld van vandaag, waarin we veel druk kunnen ervaren, voelen we soms wat minder plezier en hebben we weinig energie. Wellicht herken je dit en zoek je manieren om jouw veerkracht te vergroten, zelfvertrouwen op te bouwen en je welzijn te verbeteren. Dit artikel geeft een inkijkje in hoe stilstaan bij jezelf kan bijdragen aan dat je wat beter in je vel zit en meer balans ervaart.

veerkracht-haptonomie

Veerkracht en zelfvertrouwen

Waarom is veerkracht nou zo belangrijk? Vaak heb je draagkracht opgebouwd door maar door te gaan, je voelt niet meer wat goed is voor jou en herkent en erkent jouw grenzen niet. Dit maakt dat je wat minder goed in je vel zit. Regelmatig voel je je gespannen en dit is merkbaar in je lichaam. Wanneer je je leert ontspannen en letterlijk wat minder spierspanning hebt, is dit ook merkbaar in je lichaam. Je gedachten zijn dan anders, vaak wat milder, en je neemt de wereld anders waar. Je gaat zachter om met jezelf en anderen.

Haptonomie bijvoorbeeld leert jou om bewust contact te maken met de signalen van jouw lichaam en emoties. Wat voel je nu? Dit kunnen tintelingen zijn, een hoge ademhaling, je hartslag, het gevoel van een steen in je buik, warmte, kou enz. Dit zijn de subtiele signalen van jouw lichaam, waar we niet altijd bij stilstaan. Vaker zijn we gericht op wat er buiten ons gebeurt. Door je meer bewust te worden van wat er binnenin jou gebeurt, kun je uiteindelijk beter omgaan met stressvolle situaties en tegenslagen. Het aanraken en luisteren naar je lichaam kan helpen bij het ontwikkelen van veerkracht, waardoor je flexibeler reageert op uitdagingen en moeilijkheden.

Je kunt dit ook zelf thuis al ervaren: door bewust op dit moment contact te maken met de stoel waar je op zit. Voel je rug tegen de rugleuning, je voeten op de grond, je ademhaling. Leun een beetje achterover en probeer echt in de stoel te zitten in plaats van er bijvoorbeeld wat boven te hangen. Sta stil bij wat je op dit moment voelt, zonder dit te veranderen. Ook als het oncomfortabel is. Laat het maar even zijn zoals het is. Haptonomie is een van de benaderingen die inzicht kan geven in wat goed is voor jou. Dit doen we met gesprekken, aanraking en oefenvormen. Het proces van zelfontdekking en zelfwaardering dat haptonomie stimuleert, draagt bij aan het opbouwen van zelfvertrouwen.

Zelfbewustzijn en emotionele stabiliteit

Door je bewust te worden van jouw soms zo subtiele lichaamssignalen en emotionele reacties, kun je stap voor stap leren jouw emoties beter te begrijpen en er hoe je hier wat meer sturing over krijgt. Dit vergroot de emotionele stabiliteit en helpt bij het voorkomen van overweldiging in stressvolle situaties.

Omgaan met jezelf en anderen

Door bewust aanwezig te zijn in het contact met anderen en te voelen wat er bij jou van binnen gebeurt, te luisteren naar de signalen van het lichaam, kan je ook voelen

wat iets of iemand doet met jou, en uiteindelijk diepere en meer vervullende relaties opbouwen of besluiten om juist wat meer afstand te nemen.

Hoe kan haptonomie bijdragen

Haptonomie is een holistische benadering die zich richt op het herstellen van het evenwicht tussen lichaam en geest en het bevorderen van diepere verbindingen met onszelf en anderen. Haptonomie stelt dat aanraking een belangrijk aspect is van communicatie en dat het bewust toepassen van aanraking kan leiden tot een diepere verbinding met onszelf en anderen.

In een wereld waarin het vaak moeilijk is om de verbinding met onszelf en anderen te behouden, is het fijn om inzicht te krijgen in de patronen en valkuilen van jouw patronen, en te ontdekken wat jouw mogelijkheden zijn. Dit helpt jou bij het ontwikkelen van meer veerkracht, zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, emotionele stabiliteit en helpt je keuzes te maken in hoe jij omgaat met jezelf en anderen.


Dit is een bijdrage van Jorit van de Brug van Haptonomie aan zee