Home > Blogs > Invloed van stress op het lichaam…

Invloed van stress op het lichaam...

Al van oudsher weet men dat stress een negatieve invloed heeft op het lichaam. Er zijn dan ook vele onderzoeken gedaan en worden er nog steeds uitgevoerd om het verband tussen stress en lichamelijke aandoeningen & klachten te bewijzen/aan te tonen.

Het is echter absoluut niet zo dat als je een aandoening hebt het dus je eigen schuld is! 

Helaas zijn er mensen die die link op die manier uitleggen… Hoe fijn zou het zijn als we niet praten in schuld? Want schuld geeft juist meer stress en dat heeft weer een negatieve invloed op je lichaam.

inloed-van-stress-op-het-lichaam

Het ontstaan van stress

Stress kan ontstaan door onnoemelijk veel oorzaken. En vaak ben je jezelf er niet eens van bewust. Een van de grote stressfactoren die we ons vaak niet bewust zijn is:

“het niet aangeven van je grenzen”

Dat begint al in de kindertijd, en als volwassene blijf je chronische stress ervaren, lichamelijk of geestelijk, doordat je grenzen constant worden overruled.

Er zijn constant negatieve effecten op je hormoonstelsel en immuunsysteem, dit geeft dus fysiologische stress. En die fysiologische stress geeft dus weer fysiologische schade, aandoeningen, klachten et cetera.

Zichtbare en onzichtbare stress

Er zijn hier ontzettend veel onderzoeken naar gedaan, boeken over geschreven, lezingen over gedaan… Daar zal ik jullie hier verder niet mee vermoeien.

Weet dat er zichtbare en onzichtbare stress is. Zichtbare stress is bijvoorbeeld de stress die je ervaart van je werk, alle ballen hoog te “moeten” houden, balansverstoring tussen werk en privé, relatieproblemen, familieproblemen, en ga zo maar door… Je weet dat je de stress ervaart, ziet het ook waarschijnlijk zelf wel gebeuren, en weet niet zo goed wat je ermee kan.

Daarnaast is er dus een grote groep vaak minder zichtbare stress, die je eigenlijk niet zo bewust merkt maar die wel degelijk veel effect op je lichaam en geest heeft. Een van die stressfactoren is dus het niet aangeven van grenzen. Zowel naar anderen toe, als naar jezelf! Want hoe vaak ga je niet over je eigen grenzen heen door geen ‘nee’ te durven zeggen…?

Wat te doen bij stress?

Een van mijn eyeopeners hierin was mijn opleiding: Sirius Commitment professional coach, waarin ik veel heb geleerd over de effecten van stress en voeding en je leefstijl op lichaam & geest. Daarnaast was de verdiepingsmodule: wandelcoaching bij stress en burn-out zeer waardevol.

Als wandelcoach / professional coach kijk ik met mensen naar hun stresslevel, wat geeft je stress? Op welke momenten voel je dat? Waar voel je dat? Zodat we daarna kunnen gaan onderzoeken wat kan helpen om dat stresslevel te verlagen, beter grenzen aan te geven, te voelen welke momenten de stress opspeelt, betere balans te zoeken tussen inspanning en ontspanning, activiteit en rust, werk en privé.

Daardoor zal het stresslevel – zowel geestelijk als lichamelijk – verlagen, waardoor je hormoonhuishouding en immuunsysteem weer beter in balans kunnen komen en dus ook beter hun werk kunnen doen en jou fit en gezond houden.


Dit is bijdrage van Britt Meertens-Koch van Mind Your Life Wandelcoaching.

mind-your-life-britt-meertens-koch