Home > Vind hulp > In Balance Yoga

Yoga Vlissingen

IN BALANCE YOGA | Vlissingen – Uit je hoofd, in je lichaam  

 

Denken en voelen in balans

Bij mensen die lekker in hun vel zitten en het leven goed aan kunnen, is er sprake van een balans tussen denken en voelen. Beide aspecten zijn even belangrijk. Omdat in onze maatschappij vooral het denken wordt aangesproken, komt het voelen bij velen van ons in de knel. Yoga is één van de manieren om weer beter te leren voelen. Dat komt omdat yoga je weer bewust maakt van je lichaam. Je keert je aandacht, die meestal de hele dag naar buiten is gericht, tijdens de yogales naar binnen. Door je lichaam en adem te voelen, door de bewegingen en houdingen te ervaren, krijgen je gedachten een minder krachtige invloed op je.  Je richt je aandacht op iets anders dan de eindeloze, chaotische stroom van gedachten in je hoofd. Je gaat de signalen die je lichaam afgeeft steeds makkelijker opvangen. Door yoga te doen, geef je jezelf de mogelijkheid om te luisteren naar wat je lichaam je wil vertellen. Zo leer je wat je lichaam nodig heeft en beter voor jezelf te zorgen. Voel je je ’s ochtends moe, dan heb je meer rust nodig. Dit lijkt een enorme open deur, maar heel veel mensen voelen hun moeheid echt niet en racen gewoon door.

 

Integrale Hatha Yoga

In Balance Yoga geeft een ontspannen vorm van yoga: Integrale Hatha Yoga. Het is eigenlijk meditatie in beweging omdat je continue je aandacht terugbrengt naar je adem en je lichaam. Door yogahoudingen enige tijd aan te houden en vervolgens af te wisselen met momenten van ontspanning, voel je goed de uitwerking van de houdingen in het lichaam. Dit heeft als doel dat je heel bewust je lichaam leert aanvoelen. Hierdoor wordt je bewust waar je nog spanning vasthoudt en dat je deze spanning bewust kan leren loslaten. Door dit te oefenen, merk je dat je hier in het dagelijkse leven ook bewuster van wordt en dat je uiteindelijk makkelijker kunt loslaten. Je brengt je hoofd en lichaam in balans en krijgt hierdoor diepe ontspanning. Kortom een geweldige manier om zowel lichamelijk bezig te zijn, maar ook jezelf rust en ontspanning te gunnen. Een prachtig moment voor jezelf gedurende de vaak al drukke week.

 

Lessen

Iedere les bij In Balance Yoga is op basis van een thema. Ik vind dat een enorme verrijking van mijn lessen. Ze geven de lessen diepgang. De thema’s die ik gebruik zijn herkenbaar voor de deelnemers. Zo kan een les gebaseerd zijn op een specifiek lichaamsdeel: voeten, benen, heupen, wervelkolom, onderrug of schouders. Andere thema’s kunnen zijn ontspanning, loslaten, stress, vermoeidheid, energie of balans. Elke les begint met ‘naar binnen keren’ zodat we met rustig hoofd het lichaam vervolgens kunnen voorbereiden op de yogahoudingen. We sluiten de les altijd af met een (begeleide) meditatie met passend bij het thema van de les om lichaam en geest tot rust te brengen.

 

Persoonlijke aandacht

Persoonlijke aandacht vind ik heel belangrijk. Ik gun het iedereen om te ontdekken welke uitwerking yoga op haar/hem heeft. Tijdens mijn lessen is het jouw tijd om een moment van rust nemen. Niet met iets of iemand anders bezig zijn, maar met jezelf. In Balance Yoga biedt je balans te vinden in de hectiek van de dag en draagt bij aan ontspanning en bewustwording door yoga, ademhaling en meditatie. Je hoeft niet jong, slank, fit, ervaren of lenig te zijn. We vinden altijd de juiste houding voor jouw lichaam. Ieder lichaam is anders, ieder moment is anders… . Er is geen competitie en geen oordeel. Je bent zoals je bent.

 

Wie ben ik

Rond 2002 kwam ik in aanraking met yoga in combinatie met ademhaling en meditatie. Ik was beland in een diepe burn-out. Door yoga leerde ik voor de eerste keer goed te luisteren naar mijn lichaam, mijn grenzen te bepalen en ‘verbinding’ te maken tussen geest en lichaam. Ook leerde ik mezelf goed te ontspannen want zowel bewust als onbewust ga je in stressvolle periodes je lichaam aanspannen. Om meer verdieping in mijn eigen yogabeoefening te krijgen, heb ik de 4-jarige docentenopleiding Integrale Yoga gevolgd. Voor mijn afstuderen heb ik een onderzoek gedaan naar de effecten van Pranayama (de ademhaling) op lichaam en geest. Dit onderzoek heeft mij nog meer inzichten gegeven welke invloed de ademhaling heeft op ons lichaam en geest, maar ook dat elke actie en emotie invloed heeft op onze ademhaling. Door bewust te leren ademen, kan jij je lichaam, geest en emoties versterken en meer ontspannen.

Praktijkinformatie

In Balance Yoga

Antoinette Mulder

Spuistraat 6
4382 AC Vlissingen
  • In de praktijk