Home > Blogs > Burn-out – Gevoelens herkennen en erkennen

Burn-out - Gevoelens herkennen en erkennen

In onze hedendaagse, snelle wereld is burn-out een steeds vaker voorkomend fenomeen. Het is een staat van emotionele, fysieke en mentale uitputting veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. En het gekke is, we voelen het soms niet aankomen, we gaan door, het lijkt allemaal leuk, we gaan met de stroom mee. Je voelt steeds lastiger waar jouw grenzen liggen en wilt jezelf en anderen wellicht niet teleurstellen.

burn-out

Gevoelens herkennen en erkennen

Verschillende wat meer lichaamsgerichte vormen van therapie, zoals haptotherapie, helpt mensen om hun gevoelens te herkennen en uiten, en bevordert een dieper begrip van hun fysieke en emotionele behoeften. Deze bewustwording kan je helpen bij het voorkomen van en omgaan met burn-out, omdat het je in staat stelt om signalen van je lichaam te herkennen en daarop te reageren. Wanneer je in een burn-out zit, is dit best lastig omdat de spanning van je lichaam wat hoger is. Middels haptotherapie kun je onderzoeken hoe het met je gaat en wat goed is voor jou.

Natuur

Het kan in je dagelijks leven helpen om, ook al is het maar voor een paar minuten, te bewegen of een rondje om te gaan. Voel dan tijdens het wandelen of je je ook bewust kan worden van wat er bij jou van binnen gebeurt, en dat je dat niet hoeft te veranderen. En misschien kun je je ook bewust worden van de ruimte om je heen, de bomen, de lucht. Het kan zijn dat dit al wat helpt meer ruimte te ervaren in jezelf.
Burn-out is een complexe aandoening die een holistische benadering vereist, waarbij je gaat voelen wat je voelt, hoe je doet, hoe je denkt en welke mogelijkheden je nog meer hebt. Of je nu op zoek bent naar manieren om met burn-out om te gaan of het te voorkomen, probeer te zoeken naar wat jou kan helpen je beter te voelen. Vraag, hoe onnatuurlijk het wellicht ook voor je is, om hulp.


Dit is een bijdrage van Jorit van de Brug van Haptonomie aan zee