Home > Blogs > Stilstaan is groei tijdens een burn-out

Stilstaan is groei tijdens een burn-out

We leven in een snelle samenleving waarin meer beter schijnt te zijn en sneller ook, er moet steeds meer bereikt worden en in de tussentijd vliegen de mensen met een burn-out, depressie of chronische stress je om de oren. Waardoor? Omdat we onszelf niet genoeg tijd gunnen om alle ervaringen te verwerken, omdat we egodenken de overhand laten nemen en omdat we door stress te negeren steeds verder van ons ware zelf verwijderd raken. 

In de volksmond hebben we het dan over stress of angst. In de psychologie wordt het emotionele en cognitieve overbelasting genoemd. Onze mind is helemaal niet gemaakt om altijd maar aan te staan en al die miljoenen prikkels per dag achter elkaar te verwerken. We hebben een overdaad aan dingen waar we mee te maken krijgen buiten dat wat we daadwerkelijk kunnen verwerken. En daarnaast moeten we dus nogal veel van onszelf.

Mindset

Onze mind zelf is wel in staat om te verwerken, echter draait het om de intensiteit van alle ballen die we tegenwoordig hooghouden, het tempo waarop we dat doen en het feit dat we daarin geen pauze nemen. Dat is wat de cognitieve en emotionele overbelasting veroorzaakt. We schakelen niet meer af, we vertragen niet meer, we staan niet meer stil en we staan al helemaal niet meer stil bij hoe we ons nu écht voelen.

Zie het als een machine…wanneer een machine te lang en te hard doordraait, raakt hij oververhit en gaat hij stuk. Datzelfde geldt voor onze mind, ons lichaam, ons hart. Niets kan overwerken in razend tempo zonder op een gegeven moment in te storten of kapot te gaan. Zonder onderhoud en bijtanken, gaan we stuk.

Stilstaan is achteruitgaan, wordt weleens gezegd…in mijn ogen is dat absoluut niet het geval.

Stilstaan is vooruitgaan, stilstaan is groei. 

Stilstaan zorgt namelijk voor ruimte, voor meer zelfbewustzijn en daardoor meer keuzeopties en bijvoorbeeld ook meer creativiteit.

Ik geloof dat meditatie mede het antwoord is op die emotionele en cognitieve overbelasting en daarom heb ik de Meditatiecursus ‘Emoties begrijpen’ ontwikkeld. Wanneer je namelijk emoties kunt her- en erkennen en daarmee goed naar jouw gevoel en lichaam leert luisteren, kun je eerder op de rem trappen. Daarnaast heeft mediteren an sich dus al zoveel positieve effecten op lichaam en geest. Nog maar eens een aantal wetenschappelijk bewezen positieve effecten voor je op een rijtje: de hersenen blijven langer jong, het concentratievermogen wordt verhoogd, de spierspanning neemt af, het verlaagt de bloeddruk en het stresshormoon neemt af, angst en piekeren wordt minder en daardoor voelen mensen zich vaak gelukkiger. Wie wil dat nu niet?!