Home > Blogs > Sporten, Beweeg vooruit

Sporten, Beweeg vooruit

Je kent misschien het gevoel wel van niet vooruit te branden te zijn? De drempel om te gaan sporten is dan torenhoog. Vaak is sporten ook niet hetgeen je nodig hebt om vooruit te gaan.

Sporten

Sporten kan heel gezond zijn. Alleen vaak niet bij herstel van stress, spanning of oververmoeidheid. De reden dat sporten vaak wordt aangeraden is omdat dan bijvoorbeeld de stress hormonen afnemen door de inspanning. Alleen door de continue stress in je lijf is het energieniveau vaak niet zo hoog. Daarnaast is spierpijn onwenselijk want herstel daarvan kost je veel kostbare energie. Spierpijn is sowieso een indicatie dat je te veel en te zwaar hebt getraind.

Daarom meer bewust bewegen en licht tot matig intensief bewegen in plaats van intensief sporten. De voordelen daarvan zijn:

  • Het verlaagt ook de stresshormonen
  • Er is minder energie en inspanning voor nodig
  • Je kunt kiezen of je thuis of buiten gaat bewegen
  • Geen hersteltijd waardoor je niet het verlies van kostbare energie hebt
  • Het geeft meer ontspanning, focus, veerkracht en een fitter lijf

Wat is bewust bewegen?

Als je de definitie van bewust op zoekt, dan vindt je hele waslijsten aan synoniemen. De mooiste en meest complete omschrijving is toch wel: De mentale toestand van een persoon die in staat is tot waarnemen en ervaren, het reageren op stimuli, gevoelens en emoties gedachten, ideeën, plannen en voorstellingen en die besef heeft van dit alles.

Ongeacht op welk vlak je vooruitgang wilt, je bewust zijn is essentieel. Als we even inzoomen op spanning, stress en oververmoeidheid dan is een laag energieniveau een van de belangrijkste klachten. Vaak is de wens om weer de puf te hebben om iets te ondernemen.

Bewust bewegen staat voor waarnemen en ervaren wat een beweging met je doet en dan reageren op de prikkels, gevoelens, gedachten etc. Dus als je ervaart dat een beweging je heel zwaar valt dan daarop reageren door de beweging wat aan te passen zodat je hem wel doet maar met oog op je grenzen.

Hoe je beweging vinden

Als je al overloopt dan is het zoeken naar beweging soms ongelofelijk lastig of gewoon niet te doen. Wil je vooruitgaan fysiek en mentaal, bedenk dan waar jij meer wilt bewegen. Is dat thuis, op je werk, buiten of via sporten. Zoek daar de juiste begeleiding bij en geef aan dat je heel rustig wilt opbouwen.

 

Zelf begeleid ik altijd in de eigen omgeving thuis, op kantoor en vaker nog buiten. Dit kan “live” in Tilburg e.o. of online. Oefentherapie Mensendieck gecombineerd met fysiotherapie, natuurlijk bewegen, ontspanning en een vleugje mindfulness of yoga. En altijd afgestemd op jouw persoonlijk. Ik kijk naar wat je nu doet, wat je altijd deed, wat je leuk vindt en ga daar variaties en uitbreidingen op zoeken. Individuele sessies of Buiten Bewegen in een kleine groep. Altijd met oog op bewust bewegen en welke bewegingen je nodig hebt. Om zo elke dag beter, meer en gezonder te bewegen. En waardoor je fysiek en mentaal beter in je vel komt.

 

Wil je meer weten en persoonlijk advies? Neem gerust contact met me op.

 

Beweeg gezond!

Janneke

Bekijk hier mijn profiel op Balansportaal Basis in Beweging

www.basisinbeweging.nl