Home > Blogs > Hormonen in balans – Ellen Tiben

Hormonen in balans - Ellen Tiben

Voeding is zo enorm belangrijk tijdens het herstel van een burn out. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Hormoonfactortrainer Ellen Tiben helpt jouw je hormonen weer in balans te brengen. Ellen denkt met je mee en neemt je klachten serieus! Dit is een investering waar je de rest van je leven iets aan hebt.

Wat zijn drie dingen die mensen met een burn out of stressklachten vandaag nog moeten doen of juist laten? 

Proberen niet over hun grenzen te gaan. Doen wat goed voelt voor jou. Ben je niet happy in je baan probeer iets waar je wel blij van wordt. Knopen doorhakken jouw geluk en plezier en vooral gezondheid is het aller belangrijkste. Je kunt op ieder moment je zeilen bijzetten om een andere koers te varen. Angst belemmerd ons vaak. Maar nieuwe fases horen nu eenmaal bij het leven. En zijn vaak de beste keuzes achteraf. Stressbeperking en stress dus vermijden blijft het aller belangrijkste in onze nogal haastige maatschappij van deze tijd. Met veel werkdruk en haast leggen wij voor onszelf in de Nederlandse cultuur de druk vaak mega hoog. In andere landen zijn de mensen vaak relaxter. En nemen zelfs meer tijd voor hunzelf en het gezin om stress en werkdruk te beperken. Daar zouden we een voorbeeld aan kunnen nemen.

Wat doen mensen vaak fout die in een burn out zitten?

Te kort de tijd nemen om te herstellen. Dmv de omgeving die de druk er op legt om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Een goede behandeling nemen zodat je kunt herstellen is er vaak niet. Althans, het Gezond NU Pakket welke ik ontwikkelt heb ondersteund op alle vlakken. Ik ben er van overtuigd dat je daarmee het snelste weer op de been bent. Rust (stressbeperking, voeding en de juiste suppletie/hormonen kunnen het herstel versnellen. Een complete aanpak is de beste oplossing hierin. Daar schort het in het reguliere circuit nogal aan omdat dat meer over symptoombestrijding gaat dan de oorzaak(en) aanpakken.

Heb jij ooit een burn out gehad en zo niet, hoe komt het dat jij er aan ontkomen bent aangezien je hard werkt?

Ja die heb ik gehad in mijn twintiger jaren. Toen ik full-time werkte als Medisch secretaresse in het AC Groningen. Ik ging maar door. Werkte van sochtends 8 tot savonds 20 uur ivm open avonden die ik moest organiseren. Het was een nieuwe kliniek die van de grond moest komen. En ik deed veel werkzaamheden alleen. Ik wilde dat zo goed mogelijk doen en legde de lat daarom erg hoog. En ging over mijn grenzen heen. Op een gegeven moment kwam ik sochtends echt mijn bed niet meer uit. Mijn hele lichaam deed pijn. Ik had geen energie meer. Dat was de les waarvan ik zeg; Als je niet luistert naar je lichaam, zorgt het lichaam vanzelf wel dat je luistert! Ik heb toen een jaar thuis gezeten en wat ik me er van kan herinneren was dat er veel onbegrip was omdat ik zo jong was en eigenlijk hele dagen sliep. Daarna is het hele verhaal Hashimoto begonnen.

Hoe kan jij mensen met een burn out helpen om de hormonen weer in balans te krijgen?


Met het Gezond NU Pakket heb ik een complete aanpak gerealiseerd. Waarmee je direct aan de slag kunt. Je zit meteen op de juiste weg naar verbetering. Met een beetje geduld kom je daarmee een heel eind. Oorzaken aanpakken ipv symptomen bestrijden.

Wat voor beweging raad je aan voor mensen met stressklachten of een burn out?

Als je echt in een burn-out zit raad ik het in eerste instantie de komende maanden af om puur van binnenuit te kunnen herstellen. Er is een probleem met de energie levels. Dus herstel heeft voorrang. Door als een gek te gaan sporten brengt dan geen verbetering. Als de energie terug komt heb je ook weer zin om te gaan sporten. Dat moment komt echt weer terug. Daar is het nooit te laat voor. Fitness blijft de beste optie. Voor iedereen is dat de beste sport. Bij een bijnier uitputting als je herstellende bent en je voelt dat je weer kunt sporten is het belangrijk om het langzaam op te bouwen. Dus met een trainer en in de apparaten ipv losse gewichten. Als het steeds beter gaat kun je er aan werken om uiteindelijk met losse gewichten te gaan trainen. Stretchen wordt vaak vergeten. Doe dit altijd voor en na een training. Belangrijk is ook om massages te nemen. Omdat sporten met gewichten erg belastend is. Moeten de spieren op hun tijd ook ontspannen om afvalstoffen beter af te kunnen voeren. En om blessures te voorkomen.

 

www.ellentiben.nl

info@ellentiben.nl

@hormoonfactortrainer