Home > Blogs > De voordelen van ontspanningstechnieken

De voordelen van ontspanningstechnieken

De voordelen van ontspanningstechnieken

Wanneer je met tal van verantwoordelijkheden en taken wordt geconfronteerd, zijn ontspanningstechnieken misschien geen prioriteit in je leven. Maar dat betekent dat je misschien de gezondheidsvoordelen van ontspanning misloopt.

Het beoefenen van ontspanningstechnieken kan vele voordelen hebben, waaronder:

  • Langzame hartslag
  • Verlaging van de bloeddruk
  • Je ademhalingssnelheid vertragen
  • Verbetering van de spijsvertering
  • Een normale bloedsuikerspiegel handhaven
  • Vermindering van de activiteit van stresshormonen
  • Verhogen van de bloedstroom naar de belangrijkste spieren
  • Spierspanning en chronische pijn verminderen
  • Verbetering van concentratie en stemming
  • Slaapkwaliteit verbeteren
  • Vermoeidheid verminderen
  • Woede en frustratie verminderen
  • Het vertrouwen vergroten om problemen op te lossen

Om het meeste voordeel te behalen, gebruik je ontspanningstechnieken samen met andere positieve coping-methoden, zoals positief denken, humor vinden, problemen oplossen, tijd beheren, sporten, voldoende slapen en contact opnemen met ondersteunende familie en vrienden.

Ontspanningstechnieken vereisen oefening

Naarmate je ontspanningstechnieken leert, kun je je meer bewust worden van spierspanning en andere fysieke stresssensaties. Als je eenmaal weet hoe de stressreactie voelt, kun je een bewuste poging doen om een ‚Äč‚Äčontspanningstechniek te oefenen op het moment dat je stresssymptomen begint te voelen. Dit kan voorkomen dat stress uit de hand loopt.

Onthoud dat ontspanningstechnieken vaardigheden zijn. Zoals bij elke vaardigheid, verbetert jouw vermogen om te ontspannen door te oefenen. Heb geduld met jezelf. Laat je inspanning om ontspanningstechnieken te oefenen niet nog een stressfactor worden. Als de ene ontspanningstechniek niet werkt, probeer dan een andere techniek.