Home > Blogs > De invloed van voeding op je mentale gezondheid

De invloed van voeding op je mentale gezondheid

Voeding is van veel grotere invloed op je algehele gezondheid dan mensen doorgaans beseffen. Voeding kan daarnaast ook een groot effect hebben op je mentale gezondheid, de mate van mentale energie, prikkelgevoeligheid en het concentratievermogen.

Het effect van koffie en alcohol zijn slechts simpele en vanzelfsprekende voorbeelden. Echter zijn de relaties tussen voeding en het effect op je mentale gezondheid heel vaak veel minder ‘direct’ (het effect van het voedingsmiddel treedt niet direct op), zodat je het verband tussen het voedingsmiddel en hoe je je hierdoor voelt niet legt. Enkele voorbeelden hiervan zijn o.a. suiker, voedingsstoftekorten, kleurstoffen en/of een voedselovergevoeligheid.

Sommige mensen zijn gevoeliger afgesteld. Bijvoorbeeld naar aanleiding van hooggevoeligheid. Ook kan deze gevoelige afstelling zijn ontstaan of verergerd door bijvoorbeeld een burn-out, trauma, chronisch vermoeidheidsyndroom, PTSD of een hersenschudding. De kans dat voeding effect heeft op hoe fit je je mentaal voelt is dan nog veel groter.


Vitamines, mineralen en omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor de hersenfunctie, een groot deel van de hersenen bestaat uit vet, waarvan een groot gedeelte uit het omega 3-vetzuur DHA. Veel hebben een tekort aan dit vetzuur, aangezien ze weinig voedingsmiddelen eten die dit bevat, zoals vette vis. Ook een voedingssupplement met DHA, uit vis of algen kan zorgen voor een voldoende hoeveelheid DHA in je lichaam. Gebruik minimaal 500mg DHA per dag.

Voldoende vitamine B12, magnesium en vitamine E zijn eveneens erg belangrijk voor een goede hersengezondheid. Zorg voor een voldoende inname met de voeding en vul indien nodig aan met een supplement.


Niet-natuurlijke kleurstoffen en het effect hiervan op je mentale gezondheid

Niet-natuurlijke kleurstoffen vind je onder andere in gekleurde snoepjes, maar ook in minder bekende voedingsmiddelen kan dit voorkomen. Deze kleurstoffen kunnen effect hebben op je gedrag, zo is uit onderzoek gebleken dat zij niet de oorzaak van ADHD zijn, maar wel significant kunnen bijdragen aan de diagnose. Dit laat eigenlijk wel zien dat het voor niemand echt aan te raden is om deze kleurstoffen regelmatig te eten. En al helemaal als je wat gevoeliger bent of je je op het moment mentaal niet fit voelt, valt het aan te raden zo min mogelijk te kiezen voor voedingsmiddelen met deze niet-natuurlijke kleurstoffen. Kies er liever voor om zoveel mogelijk zelf te maken, kies voor meer natuurlijke en pure voedingsmiddelen.


Voedselovergevoeligheid en darmklachten

Op lange termijn kan een voedselovergevoeligheid leiden tot chronische klachten zoals onder andere het prikkelbaar darmsyndroom (PDS), maag-darmklachten, hoofdpijn/migraine, vermoeidheid en prikkelgevoeligheid.

Maag-darmklachten kunnen op zichzelf (via de brein-darm as) ook zorgen voor een verminderde mentale fitheid, of mentale klachten. Veel ‘hersenstofjes’ (neurotransmitters zoals serotonine), worden voor een groot deel aangemaakt in de darm. Een verminderde darmwerking kan hier een negatief effect op hebben.


Meer over neurotransmitters

Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak van neurotransmitters, zoals serotonine (geluksstofje), dopamine (geluksstofje), melatonine (slaapstofje) en GABA (ontspanningsstofje). Voor de aanmaak van deze stofjes is ook voldoende zuurstof en voldoende vitamines en mineralen (zoals o.a. zink, ijzer, b-vitaminen en magnesium) nodig. Tekorten aan eiwitten, zuurstof en vitamines/mineralen kunnen dus voor tekorten in deze lichaamseigen stofjes zorgen. Evenals een verstoorde maag-darmflora/werking. Deze stofjes zijn ontzettend belangrijk om je goed en gezond te voelen. Een tekort aan melatonine zorgt voor slaapproblemen, een tekort aan GABA voor een onrustig/angstig gevoel, etc.

Wil je hulp en advies? Voor advies omtrent je darmgezondheid, het optimaliseren van je eetpatroon, het voorkomen/verhelpen van tekorten en voor eventueel onderzoek naar een voedselovergevoeligheid kun je het beste terecht bij een orthomoleculair therapeut.

Door Tessa Koopen | DIEETLAB