Home > Blogs > Als alles weer mag en kan | Judith Willems

Als alles weer mag en kan...

We zitten in een rare periode door dat vervelende corona-virus. Het leven ziet er totaal anders uit dan een jaar geleden. De winkels zijn gesloten, we kunnen niet even gezellig ergens koffie drinken en uit eten gaan zit er voorlopig ook niet in. Niet naar de sportschool, geen theater, de film is in de ban en ook het museum heeft zijn deuren gesloten. Zelfs de bezoekjes aan familie en vrienden zijn erg beperkt, ons sociale leven staat zo goed als in de ijskast. Getver! Ik baal ervan. En tegelijkertijd vraag ik me af of dat nu wel zo is. Vind ik het echt heel erg dat er nagenoeg niets kan? Ik stel mezelf deze vraag en moet daar eens even over nadenken. Want ja, soms heb ik zin om ergens naartoe te gaan en wat reuring om me heen te hebben.

Vooral op de dagen dat ik vanuit huis werk en dan even behoefte heb aan mensen om me heen. Maar echt erg? Nee, ik geloof het niet, als ik toch eens dieper in mijn gevoel duik. Er zijn nog zoveel dingen die ik wil doen en waar ik normaal gesproken geen tijd voor heb. Nou ja, geen tijd voor ‘maak’ kan ik beter zeggen, want ik kan me nog weleens laten afleiden door allerlei klussen. Dingen die ik allemaal moet van mezelf. En dan kom ik niet toe aan de zaken die écht belangrijk voor me zijn. Deze periode van ‘verplicht’ thuis blijven en geen afleiding zoeken in alles wat normaal gesproken allemaal mogelijk is, geeft me dan ook alle ruimte voor bezinning. Ik denk weer eens na over al die dingen die waardevol voor me zijn. En heb de ruimte om er weer wat mee te gaan doen.

Hoe zit dat met jou? Wat is echt belangrijk voor jou? En hoeveel tijd besteed je daar eigenlijk aan? Ga jij ook op in de waan van de dag? Wellicht kom je niet toe aan de dingen waar je waarde aan hecht. En dat geeft een gevoel van onrust. En als je dat structureel doet, kan het zelfs leiden tot een burn-out. Dan ga je je afvragen waar je het allemaal nog voor doet. En raak je uitgeput van het leven zelf. Mooi is dus om eens een lijstje te gaan

maken van de dingen die voor jou belangrijk zijn. Denk dan aan liefde, familie, zelfzorg, ouderschap, sport, vriendschap, werk, ontspanning, creativiteit, reizen, kunst/cultuur en hobby’s. Bedenk wat ieder woord voor je betekent en besluit dan of dit een belangrijk onderdeel van je leven is. En kijk eens aan welke onderdeel je meer tijd zou willen besteden. Waar zou je meer mee willen doen? Door bewust te zijn van de waarden die voor jou belangrijk zijn, ga je ze hopelijk ook herkennen als je ermee in aanraking komt. Ga daar wat mee doen! Dat zijn de eerste stappen naar een waardevol leven. Het geeft je gelijk iets om naar uit te kijken, voor straks. Als alles weer mag en kan.

In kaart brengen wat je waarden zijn en daar vervolgens naar gaan handelen is één van de pijlers van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT is een wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van gedrags- therapie en c

oaching. Deze methode wordt effectief toegepast in o.a. burn-out problematiek, depressies, angststoornissen en revalidatie. Wil je hier graag meer over weten? Neem dan contact op met Judith Willems van Meet Me Coaching.

Judith Willems

www.meetmecoaching.nl

Judith werkt ruim 15 jaar als coach en trainer en is gespecialiseerd in burn-out klachten. Naast burn-out coacht Judith ook in persoonlijke ontwikkeling en loopbaanvragen, vanuit haar eigen coach- en trainingsbureau Meet Me Coaching. Judith traint en coacht op basis van ACT.