Menu

Waarom selfcare vaak niet werkt als je veel stress hebt – Anniek Gelissen

Je hebt stress, heel veel stress. Je voelt je ontzettend gespannen. Je rug en nekspieren zitten helemaal vast. Je stroomt bijna over van emoties en bent er eigenlijk constant voor aan het zorgen dat je niet knakt, want ja, je moet wel sterk blijven. De rest gaat toch ook door? Ondertussen doe je maar een beetje #selfcare in de vorm van een sporadische massage of een bad, maar die intense stress blijft helaas aanhouden. Herkenbaar?

Voor velen super herkenbaar, want stress hebben we allemaal weleens. Een klein beetje stress is ook niet erg en dan kan een warm bad in de avond of een simpele selfcare oefening wel helpen. Wanneer je intens veel stress hebt is dat iets anders. Dan lukt het niet meer je stressniveau omlaag te brengen met dat ene sauna bezoek, die ene keer vroeg naar bed of die zondag dat je je telefoon even uit zet. Die selfcare acties werken misschien heel eventjes, maar redden je niet op de lange termijn. Het is meer symptoombestrijding op de korte termijn.

Er is natuurlijk helemaal niets mis met selfcare, maar het woord komt de laatste tijd zo vaak voorbij dat het lijkt alsof alles wel even op te lossen is met een beetje zelfzorg. Maar guess what? Als je heel veel stress hebt werkt dat niet op die manier en zal je iets meer tijd moeten steken in het verminderen van je stress.

Wat gebeurt er in je lichaam als je stress hebt?

Misschien heb je hier inmiddels wel al vaker over gelezen, maar wanneer je stress hebt kan dit grote impact hebben op je lichaam. Fysiek gezien veranderen er een aantal dingen in je lichaam wanneer de stress voor langere tijd aanhoudt. Je hartslag en bloeddruk gaan omhoog. Je kunt hoofdpijn krijgen. Je voelt je misschien duizelig. Je spieren zijn ontzettend gespannen. Je ademt hoog in je borst. Je immuunsysteem is laag en wellicht heb je ook wel maag of darmklachten.

 

Loop je al langere tijd (misschien wel chronisch) rond met dit soort stressklachten, dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat het ook tijd nodig heeft voordat het weer verminderd. Met een warm bad zijn je darmen echt niet ineens weer rustig. Juist in het geval van (chronische) stress is het natuurlijk erg goed om voor jezelf te zorgen, maar die selfcare zul je dus niet eenmalig of sporadisch moeten toepassen.

 

Een routine of ritueel ontwikkelen.

Wat je kunt doen is voor langere tijd een bepaalde routine ontwikkelen met een of meerdere dingen die jij fijn vindt en die je helpen ontspannen. Voor iedereen is dit anders. Misschien heb jij geen bad of word je juist al gestrest van het hele idee van in bad gaan. Daarom is het goed om stil te staan bij wat JOU helpt te ontspannen. Letterlijk stilstaan, want vanuit stilte en rust komt vaak pas naar boven waar jij eigenlijk behoefte aan hebt. Daarna wordt het de kunst om dit dagelijks toe te passen zonder dat het dan weer stress oplevert. Best ingewikkeld hoor. En tja, je hebt het al zo druk…dus tijd en rust om te onderzoeken wat jou zou kunnen helpen, heb je eigenlijk niet.

 

Maar wees eens eerlijk! Wil je echt zo door blijven gaan met kortetermijnoplossingen of heb je het ervoor over om uit te zoeken wat jou op de lange termijn gaat helpen. Stress komt altijd in meer of mindere mate terug in je leven, dus hoe fijn zou het zijn als je tijd investeert in wat voor jou daarin werkt?

Het ontwikkelen van die routine, dat is nog wel een dingetje. En het stil zijn eigenlijk ook, want dat is soms zo eng en confronterend. Maar beiden zullen jou lukken, als jij het wilt! Soms heb je hulp nodig en ook dat is ok. Vraag je vriend(in) mee naar een rustige yogales of spreek met elkaar af hoe jullie de nieuwe selfcare routine dagelijks willen inbouwen en houdt elkaar op de hoogte. Je kunt er natuurlijk ook altijd voor kiezen om professioneel met iemand hieraan te werken.

 

Wat je ook doet, in ieder geval, onthoudt het volgende: tijd, stilte en misschien wel geduld. Dat is wat werkt. Dan vind je jouw selfcare routine. En dan werkt die selfcare wél!