Home > Blogs > 5 tips om optimaal te ontspannen

5 tips om optimaal te ontspannen

Even ontspannen, het klinkt zo simpel. Helaas is dat niet zo en zien we voornamelijk de percentages rondom stress de lucht in schieten. We zijn gewend om altijd maar aan te staan, multitasken wordt gezien als een gave en ‘druk, druk, druk’ staat gelijk aan succes. Vind jij het ook lastig om te ontspannen? In dit artikel delen we een aantal tips met je om even lekker in de relax-modus te gaan.

tips-om-te-ontspannen

Comfortabele kleding

Een huispak, pyama of loszittende kleding; het maakt niet uit, zolang het maar comfortabel is. Ontspannen in een strakke jeans of nauwsluitende blouse is veel minder prettig. Kies kleding waar jij je prettig in voelt en zorg ervoor dat je het niet te warm of koud hebt. Last, but not least: Trek je schoenen uit. Verruil ze voor fijne pantoffels, zachte sokken of ga voor blote voeten.

Zet je telefoon uit

We kennen het allemaal wel, je bent vrij en je zit urenlang op je telefoon te scrollen. Misschien wel in je huispak en op de bank, maar het is niet écht ontspanning. Social media gaat gepaard met vele indrukken, verwachtingen en informatie. Daarnaast kan je toch nog even snel reageren op de binnenkomende e-mail van werk of is er een groepsapp die de nodige aandacht vraagt. Om optimaal te ontspannen is het goed om je telefoon – en andere apparaten – uit te zetten.

Maak tijd vrij

Ontspanning is geen luxe, het is niet iets wat je gegund moet worden. Ontspanning is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Daarom is het belangrijk om deze tijd in te plannen, anders ben je al snel geneigd om het toch vol te gaan zetten met andere afspraken. Door het duidelijk in je agenda te zetten neem je het serieuzer en zal ontspanning niet meer iets zijn ‘voor tussendoor’.

Ontspanning is de basis

Ontspannen is eigenlijk geen activiteit, het behoort tot de basis van je dag. Een andere mindset kan er al voor zorgen dat je minder opgejaagd en met minder stress door het leven gaat. Of je nu een moment neemt in je ochtendritueel om aan deze ontspanning te komen of je voegt het juist in de avond toe, het helpt je om je mentale gezondheid op peil te houden.

Voel geen druk

Yoga en meditatie, het zijn beide bekende én populaire vormen van ontspanning. Alleen betekent dit niet dat het voor iedereen is weggelegd. Tot rust komen en ontspanning is persoonlijk, dus de manier waarop is voor iedereen anders. Vind jij het fijner om een goed boek te lezen? Of wandel je juist liever door de natuur? Om optimaal te ontspannen is het goed om de verwachtingen los te laten en om jezelf niet te vergelijken met anderen.